“Visvairāk mūs dzen uz priekšu vēlme attīstīties un radīt ko jaunu,” saka uzņēmuma “Latvijas roze” dibinātāja un vadītāja Santa Eikerte-Kuiva, kura ziedu tirdzniecības biznesā iesaistījās nejauši, bet nu vada vienu no Latvijā lielāko ziedu tirdzniecības uzņēmumiem. Veiksmīgi pārdzīvojuši kovida laiku, “Latvijas rozes” kolektīvs nu gatavojas jaunam attīstības posmam, kura ietvaros iecerēts atvērt veikalus visās Latvijas lielākajās pilsētās.
Kā aizsākās “Latvijas roze”? Kurš ir idejas autors?
Viss sākās diezgan negaidīti, ar domu, ka tas būs tikai uz laiku. Bija 2008. gada krīzes laiks, aktīvās darba attiecībās es nebiju, turpināju studijas maģistratūrā – personālvadībā. Tad nāca kāds interesants piedāvājums no maniem radiem. Viņiem tolaik bija lielākā rožu audzētava Baltijas valstīs, – aptuveni pusotrs hektārs segto platību, no kurienes piegādāja ziedus veikliem visā Latvijā. Vīrs mani pamudināja iesaistīties ziedu tirdzniecības biznesā. Man bija 23, ļoti liela enerģija un vēlme darīt ko vairāk, nekā tikai būt birojā no deviņiem līdz pieciem. Tā, 2008. gadā nodibināju uzņēmumu un kļuvu par rožu vairumtirgotāju. Drīz vien gan kļuva skaidrs, ka gribu strādāt ar gala patērētāju, tāpēc 2009. gada novembrī atvēru savu pirmo veikalu, kas atrodas Kauguru “Rimi”. Viens pēc otra pamazām sekoja nākamie veikali, tagad tie jau ir 13 visā Latvijā.
Kas ir tas triks šajā biznesā, kas vienā ziedu veikala cilvēkiem liek stāties rindās, bet blakus esošā citā veikalā – ir pustukšs?
Nezinu, vai tas ir triks, bet jau no paša sākuma mūsu moto ir: “Radi prieku citu sirdīs”. To cenšamies panākt, pirmkārt, jau ar kvalitāti – gan ziedos, gan apkalpošanā, gan veikalu vizuālajā noformējumā. Otrkārt, fokuss vienmēr bijis uz klientu, lai pēc iespējas ātrāk, ērtāk un vienkāršāk spētu iegādāties ziedus.
Bet “Latvijas roze” veikalos taču nav tikai rozes vien?
Protams, ziedu piedāvājums kopš tā laika ir gājis plašumā. Mums ir ļoti daudzveidīgs sortiments, pēdējā laikā diezgan daudz arī eksperimentējam, lai piedāvātu ko eksotisku, iepriekš neredzētu. Kad radinieki no rožu audzēšanas pārprofilējās uz citām kultūrām, sākām intensīvi meklēt citus Latvijas ziedu audzētājus, taču lielākais apjoms šodien nāk no Holandes. Tur šis bizness tiek subsidēts un pie tik augstām enerģijas izmaksām kā šobrīd vietējiem audzētājiem konkurēt ir grūti. Jo šī ir energo-ietilpīga nozare – ziediem vajag gaismu un siltumu, tas ir dārgi. Tiesa gan, atsevišķi sezonas ziedi – tulpes, hiacintes, narcises, acālijas – tiek izaudzēti Latvijā, taču tas noteikti nav lielākais apjoms.
Kuri ir pieprasītākie ziedi?
Visvairāk pērk rozes, pārējie ziedi ir pakļauti sezonas norisēm, svētkiem.
Kur 13 Latvijas rozes veikali?
“Latvijas roze” veikali ir Rīgā, Jūrmalā, Ādažos, Ogrē, Jelgavā, Tukumā, Valmierā un Daugavpilī. Visi atrodas tirdzniecības centros. Šādu koncepciju attīstām jau no paša sākuma. No vienas puses tas nozīmē augstāku nomas maksu, bet no otras – ir patstāvīga un liela cilvēku plūsma. Ja veikals atrastos kādā citā vietā, būtu jāveic daudz lielāki ieguldījumi mārketingā, lai cilvēkus uzrunātu un mudinātu atnākt. Atrašanās vieta gan nav vienīgais faktors, – ziedu tirdzniecībā ārkārtīga nozīmīga ir apkalpošana un kvalitāte.
Vai plānojat veidot veikalus arī ārpus tirdzniecības centriem?
Iespējams, bet pagaidām savu izaugsmi esam balstījuši tirdzniecības centros, kā arī interneta veikalā, kas kļūst aizvien populārāks.
Vai savs uzņēmums, jeb ziedu bizness Jums ir bijis prātā kopš bērnības, jaunības?
Bērnībā un jaunībā domu par savu uzņēmumu vai kādu saikni ar ziedu tirdzniecību man nebija – vairāk aizrāvos ar dziedāšanu un mūziku. Spēlēju flautu un klavieres. Visticamāk, radošais gars ir atradis savu izpausmi manā uzņēmumā, tajā, kā es to esmu iecerējusi un veidojusi.
Kādam ir jābūt uzņēmuma veidotājam un vadītājam?
Pirmais – jābūt tendētam uz rezultāta sasniegšanu. Otra lieta – ir jāatceras, ka strādājam ne tikai peļņas dēļ, bet kaut kam vairāk. Mūsu gadījumā šis “vairāk” ir cilvēku iepriecināšana. Man vienmēr šķitis svarīgi arī tas, ka uzņēmums ir laba, patīkama darba vieta manām 50 kolēģēm. Zinu, ka esam kolektīvs, kurā visi zina, kurp un kāpēc virzāmies, kurā esam gatavas atbalstīt viena otru. Godīgums un cilvēcība laikam ir precīzākie vārdi, kas raksturo mūsu uzņēmumu. Ceru, ka manām kolēģēm ir prieks nākt uz darbu un viņas ir gandarītas par darbu “Latvijas rozē”.
Pamatā pie Jums strādā sievietes?
Pamatā sievietes. Tās ir floristes, pārdevējas, veikalu vadītājas. Manam vīram ir uzņēmums, kas nodarbojas ar ceļu būvi, kur savukārt strādā lielākoties vīrieši. Tad nu pasākumos, svinībās un sporta svētkos, protams, nākam abi kolektīvi kopā. Ir jautri.
Kā tiekat galā ar atbildības nastu, kas ir īpaši smaga, jo vienā personā esat gan īpašniece, gan uzņēmuma vadītāja?
Ar to jāiemācās sadzīvot, jo tā pavisam šo slogu noņemt nav iespējams. Es labi pazīstu visas savas darbinieces, un, piemēram, Covid-19 laikā man bija liels stress par to, kā mums pareizāk rīkoties, lai nebūtu darbinieki jāatlaiž, lai visiem varētu izmaksāt algas. No otras puses – šajā laikā iemācījāmies būt elastīgāki, pielāgoties situācijai. Ar stresu palīdz tikt galā sportošana – neskaitot regulāru sporta zāles apmeklējumu, mums ar vīru ir vairāki hobiji – niršana, slēpošana, kalnos kāpšana, riteņbraukšana, ceļošana.
Kurš ir bijis grūtākais posms “Latvijas rozes” mūžā?
Ir bijuši dažādi posmi, uzņēmums ir mainījies, jo kļūstot lielākiem, mēs sapratām, ka vairs nevaram palikt tādi paši kā sākumā. Daži cilvēki aizgāja, jo nevarēja pieņemt pārmaiņas. Iespējams, tas bija tāds smagāks laiks. Šobrīd kolektīvs ir ļoti stiprs, redzu, ka esam gatavi nākamajam attīstības posmam. Noteikti stiprināsim interneta veikalu, atvērsim jaunus veikalus.
Ko Jūs ieteiktu jaunajiem uzņēmējiem, kuri plāno savu biznesu?
Ir jāpamēģina! Pirmajām grūtībām nedrīkst padoties, jāturpina iet uz priekšu. Jābūt gataviem tam, ka foršie posmi – finansiāli, emocionāli – mijas ar mazāk veiksmīgiem. Smagākos laikos jāatceras, ka tieši grūtības dzen mūs uz priekšu, nevis komforts, kas atslābina. Sarežģījumi liek domāt savādāk, pieņemt jaunus lēmumus, kas palīdzēs sasniegt ko jaunu. Spilgts piemērs ir koronavīrusa slimības pandēmija, kad šķita – viss, 13 gadu darbs nu būs vējā. Bet izrādījās, ka tas bija kolosāls impulss e-komercijas attīstīšanai, kas tagad ir jauna izaugsmes posma pamatā.
Jums ir kādi mīļākie ziedi?
Man mājās ziedi ir vienmēr, ir grūti nosaukt vienu mīļāko. Ir divi īpaši nozīmīgi ziedi, kurus man dāvina vīrs – katru gadu meitas dzimšanas dienā pasniedz puķzirnīšus un dēla dzimšanas dienā frēzijas, jo tie bija pirmie ziedi, ko saņēmu no vīra, kad bērni piedzima.
Izmantotais materiāls - tele2.lv/jaunumi